Kun je door een bijvoeglijk naamwoord te gebruiken een manager van vorm
veranderen?
We hebben het
de afgelopen jaren gezien. Coachend Managen en/of Coachend Leidinggeven. Ik
heb vele groepen leidinggevenden op -en begeleid naar een coachende stijl.
De uitkomsten overwegend positief, maar er zijn natuurlijk ook mensen echt niet
geschikt. De 'beweging' die de managers hebben ervaren tijdens het proces was
intens en om nooit meer te vergeten. Trainingen met een rafeltje heb ik vaak
gezegd. Jaren later krijg ik nog reacties van momenten die zijn blijven hangen.
Zo enorm boeiend!
Meer mens
Tijdens de
opleidingen of leergangen leren de managers zichzelf beter kennen. Het ging
niet zozeer om de uitkomst 'coachend managen', maar om de uitkomst meer mens te
worden. Zeg maar gerust een persoonlijke route voor een professionele
ontwikkeling. Een coachende stijl heeft lange tijd een mooie plek gehad in het
opleidingscurriculum. We zien ook dat het afneemt, waarom? Was het een trend?
Zijn de alternatieven beter? Of was het slechts een competentie (zoals door
bureaus vaak onderschreven)?
De paradox
De praktijk van
coachend managen blijkt lastig. Met een diploma op zak 'ben' je immers nog geen
coachende manager... Het managen wordt geassocieerd met 'controle,
beheersing, uitstippelen, visie, controle etc. Daarnaast gaat het om werkdruk,
prioriteiten, hoofdzaken, ongeduld...en los van die
kaders ook collega's in hun kracht zetten, talenten zien en
exploreren, mensen blijven zien in hun mogelijkheden, belemmeringen herkennen
en vooral (vaak in teams) de onderstroom te durven zien. Interessante opgave en
een paradox?
Is dat managen
wel te rijmen met coaching? Is het een contradictio in terminis? Het lijkt
in zichzelf een tegenstelling. Hoe klinkt het uit een manager "ik wil
graag dat jullie zelf initiatief nemen?" De manager heeft altijd tijd te
kort terwijl de coach juist tijd nodig heeft. Hoe werkt dat?
De oplossing?
Vraag een
manager na een jaar hoe het gaat en je krijgt waarschijnlijk het antwoord dat
het 'weer wat is weggezakt'. Managen is immers de hoofdtaak. Het coachende stuk
moet namelijk wel aandacht blijven krijgen. De meest succesvolle managers die
zich het coachen daadwerkelijk hebben toegeƫigend hebben zelf het coachproces
ondergaan. Hebben zelf een coach in de arm genomen en zien coachen niet
zozeer als een competentie, maar als een werkstijl.
3DMens noemt dit werken in de derde dimensie. Meer leren over die derde
dimensie?
Stuur mail naar info@3dmens.nl
of bel 014929753.
We zoeken
nog deelnemers voor de pilot Leergang Van Manager naar
Mens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten