Onlangs speelde het issue van Eyeworks (is die naam in dit kader toeval?) over het programma "24 uur: tussen leven en dood". Met ruim 30 camera's waren mensen in nood gefilmd op de afdeling spoedeisende hulp. Zo'n programma wordt bedacht, er worden samenwerkingen aangegaan en er wordt vooral hard gewerkt. Het achterliggende doel is primair geld verdienen door kijkcijfers en aanverwante zaken als bv sponsoring, commercials etc. Secundair misschien ook nog iets als openheid over de zorg, 'reklame' voor het ziekenhuis, aandacht voor de mensen die elke dag voor dilemma's staan etc.
Tot zover ook prima...., maar dan is er ophef over. Standpunten verschillen, verantwoordling moet worden afgelegd. Kennelijk is 'men' er nog niet aan toe. Een goede les voor Eyeworks want....er was een blinde vlek.....
In alle organisaties zitten blinde vlekken. Gewoon menselijk. Het gebruik van het fenomeen 'blinde vlek' stamt uit de biologie: het is namelijk een piepklein plekje in het netvlies achter in de oogbol, de plek waar de oogzenuw uit het oog naar de hersenen gaat. Op die plek zitten geen sensoren om licht te zien en op die plek ben je blind. De naam zegt het dus al. Het oog corrigeert zelf dat blinde deel en daarom zie je niet steeds een klein zwart plekje als je kijkt. De hersens werken zo handig dat dat deel telkens wordt ingevuld. Wijzelf hebben ook in ons gedrag die blinde vlekken en 'vullen' die handig in. Je hebt ze, maar je ziet ze niet, ze worden alleen waarneembaar door anderen. En dat geldt dus ook voor teams en organisaties.
Stel je maar eens een groep mensen voor die met elkaar samenwerken en allerlei werk verrichten om een resultaat te halen. Als het resultaat wordt behaald is er niet veel aan de hand. Misschien dat mensen zich afvragen kan dit sneller/beter/goedkoper etc. Maar wat als het resultaat even wat minder is of helemaal niet gehaald wordt? Er is een blinde vlek! Iets maakt dat het niet werkt/lukt....Er is een klein stukje in het netvlies van het team dat geen licht ontvangt. Toch is dat stukje ook weer belangrijk, omdat het in verbinding staat met de hersens. Gelukkig kan een team dan zeggen (dus met volle verstand): we hebben een blinde vlek!
Die vlek onderzoeken, ontdekken kost tijd, maar maakt wel iets zichtbaar. Het kan in het gedrag van mensen in dat team iets zichtbaar maken wat niet lekker ging. Daar heb je dus iemand die 'anders kijkt ' bij nodig. Een team -of organisatie coach zoekt dan bv mee om die blinde vlek te vinden.
Immers het eigen beeld is niet geheel overeenkomstig het beeld van anderen. Ook met het maken van een programma of produkt. Als de 'afstand' te groot is, dan verlies je de aansluiting...te confronterend, te heftig en dan spelen emoties een grotere rol (zo werd Eyeworks via twitter behoorlijk afgekraakt).
Vaak blijkt dat het team of de organisatie (past ook wel in dit stukje...) een 'tunnelvisie' had en bv 'even' de klant (of de 'kijker'...) was vergeten. Of teveel focus op korte termijn succes, presteren voor hijgende aandeelhouders en noem maar op. Een pas op de plaats, kijken naar jezelf of team gaat dan dus helpen en ...op tijd om hulp vragen om dit bewustzijn te ontrafelen.
'Kijk' in dit kader eens naar je eigen blinde vlek samen met anderen...geeft mooie doorkijkjes...(nou moet ik ophouden denk ik), kortom wat is jouw visie?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten