dinsdag 12 februari 2013

Doorbreek de Drama Driehoek deel 1 van 2

In de interactie tussen mensen wordt doorgaans meer gecommuniceerd dan de taal alleen. Prettig dat veel onbewust wordt gecommuniceerd...
Je zal maar overal op moeten letten. Onze hersenen kunnen dat niet aan. Toch kan veel leed bespaard worden als mensen wat meer inzicht hebben in hun eigen communicatie. Neem dit voorbeeld uit mijn teamcoach praktijk:

Drama op de loer

Als je alleen de taal ziet:
Manager: Goedemorgen en welkom. Ik ben blij dat we er allemaal zijn. Jullie hebben de notulen gezien en voor we overgaan naar onze agenda wil ik vragen of daar nog opmerkingen over zijn.

Klinkt goed toch? Maar stel je nu eens het volgende voor (in 3D denken dus...):

Goedemorgen en welkom (manager kijkt naar zijn aantekeningen en maakt geen oogcontact met zijn team).
Ik ben blij dat we er allemaal zijn (kijkt boven zijn leesbril wat indringend naar één persoon, hij legt het accent op 'allemaal' en laat iets van cynisme doorklinken als hij het zegt.
Jullie hebben de notulen gezien (toon is hard en wat kortaf) en voor we overgaan naar onze agenda (kijkt nu rond en heeft een frons tussen de wenkbrouwen) wil ik vragen of daar nog opmerkingen over zijn (ondertoon is cynisch, geen oogcontact en schuift de betreffende notulen vast weg).

Word je iets duidelijk?

Hier ligt drama op de loer. De manager stuurt in zijn taal met zijn houding en gedrag en vooral de toon een andere boodschap dan die hij feitelijk met zijn woorden overbrengt.
Als ik de betrokkenen vraag hier bij stil te staan, dan wordt het pijnlijk stil... De drama driehoek werkt....in het hier en nu! Door als teamcoach te vertragen wordt iets duidelijk. De deelnemers zien namelijk iets wat ze normaal al niet meer zien. Antwoorden als "zo gaat het altijd" of "dit kennen we" of "we weten inmiddels hoe we hierop moeten reageren"...

Twee dimensionaal

Door het patroon in het gedrag van de manager en de teamleden zichtbaar te maken kun je voorspellen. Als je gewend bent om twee dimensionaal naar te kijken dan wordt de pathologie van deze communicatie niet zichtbaar. Er broeit namelijk iets. Dat 'iets' is de drama driehoek! Deze bestaat uit drie posities die daarin ingenomen worden. Dat geldt voor zowel de manager als de teamleden. Het betreft de Aanklager (die zich ergens over beklaagt, al dan niet bewust), De Redder (die probeert de situatie te 'redden' ) en het Slachtoffer (die machteloos is en eigenlijk hulp wil).

De manager zendt in zijn communicatie een signaal uit naar de medewerker die er kennelijk niet altijd bij is. Daarnaast laat hij merken geen prijs te stellen op commentaar op de notulen. In zijn non verbale communicatie is hij de Aanklager. De medewerkers zijn in de positie van Slachtoffers, want ze gaan er niet op in en werken mee in de driehoek door zich onderdanig op te stellen. De manager 'wint' in zijn communicatie, maar 'verliest' dit op een later moment, want er groeit pathologie. Dat gaat zich een keer wreken. Doorgaans werkt het zo bij teams die niet in 3D werken.

Extra dimensie

Door de driehoek te herkennen en ieders eigen gedrag te beschouwen kun je er een extra dimensie ontdekken en Doorbreken. De driehoek zelf wordt zichtbaar in de rollen die onbewust ingenomen worden. De rollen wisselen ook onderling nog eens. Ingewikkeld? Klopt...onze communicatie is dat ook!
Aanstaande donderdag meer!

Meer leren over dit onderwerp? In de nieuwsbrief (eind februari) lees je meer over de workshop. Stuur 'nieuwsbrief ontvangen' naar info@3dmens.nl als je geen vaste lezer bent. Ben je vaste lezer, dan ontvang je de nieuwsbrief automatisch!



Gerelateerde artikelen:

1 opmerking:

  1. Hallo Norbert, heb je interesse in een uitgebreid boek over de dramadriehoek mail me dan hennybos@xs4all.nl

    Vriendelijke groet

    Henny Bos

    BeantwoordenVerwijderen