Heb jij gisteren gecoacht of geadviseerd?
Vorige week liet ik je al zien dat ruim 80 % van de cursisten in een coachtechnieken opleiding bij 3DMens lieten zien Oplossingsgericht te zijn.
Mooi zou je kunnen zeggen..., maar is dat wel mooi? Voor het leren van coachtechnieken moet je wel bewust zijn welk appel je coachee op je doet en welke strategie je (als vanouds) toepast. Voor de hand liggend inderdaad dat je dat doet vanuit Oplossingsgerichtheid. Mooi? Ja, omdat je actief probeert bij te dragen aan het (op korte termijn) oplossen van iemands probleem. Dat wordt ook van een manager/leidinggevende verwacht. Dat wordt ook gewaardeerd...
Geen coaching
Maar wat als je telkens in die rol terecht komt en denkt dat je effectief bent met het oplossen van andermans problemen? Of het vertellen van je eigen ervaringen en oplossingen? Nee dat is namelijk geen coaching. Je bent in de valkuil van adviseur beland. Daarmee is er ook veel 'vervuiling' in de markt van coaching. Want veel zelfbenoemde coaches zijn vooral goed in dat advies. Advies geven en oplossingen aandragen is juist geen coaching, maar maakt deel uit van de competentie 'eigen ervaring'! Om dat 'probleem' te herkennen is de oefening probleem gericht of oplossing gericht ijzersterk.
Rode Loper
Het proces wat er ontstaat van oplossingen aandragen naar probleem verkennen is interessant, want dat gaat namelijk over de coach(leer)vraag van de cursist. Daarin komen (veel!) deelvragen naar boven. Voor coaching ligt immers geen Rode Loper klaar (zie mijn artikel
HIER) en doen we veel onderzoek naar de eigen valkuilen! Dat is confronterend, maar wel helder. Werken in de 'tweede' orde heet dat. Daar werken vraagt wel om geduld en tijd. Kun je dat aan?
Eerste orde....tweede orde?
Wat maakt nu het verschil in de eerste orde of de tweede orde? Dat leg ik je de volgende keer uit! Stay tuned. Niets missen? Word of blijf VASTE LEZER. Nieuwe cursussen over dit onderwerp, kijk mee op :
cursus kalender 2014. Inschrijvingen zijn inmiddels gestart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten