zondag 12 februari 2012

Orgenogram van een Organisatie

Wij werken allemaal in systemen. Die systemen noemen we organisaties. Een plek waar we werken aan het behalen van een doel. Die organisaties 'verkopen' zich aan klanten, relaties, leveranciers etc. Allerlei werkzaamheden worden verricht om het gewenste doel te halen. Dat 'verkopen' gaat op verschillende manieren. Als iemand aan een nieuwe job begint dan heb je al een bepaald beeld gekregen dat eerder door anderen is geschetst (of lees 'verkocht'). Maar stel dat je vantevoren een 'echte' plattegrond krijgt van een organisatie. Een soort blueprint dat iets zegt over het systeem. Jan Jacob Stam begint zijn boekje "Het Verbindende Veld" met uitleg van een systemische quick reference card. Je ziet daarop in een oogopslag de belangrijkste dynamieken van je (toekomstige) bedrijf. In die 'card' lees je meer over de onzichtbare winden die door het bedrijf waaien of hebben gewaaid, over waar medewerkers blij van werden of ziek. De naam: een orgenogram. Een eerlijk stukje geschiedenis van het systeem. Dus elementen die iets vertellen over de lichtkant en de schaduwkant van een organisatie. Dan kun je als medewerker beter verbinden en weet je waar het systeem waar je in gaat werken daadwerkelijk toe in staat is. Zowel positief als negatief. Als je non duaal denkt en werkt, zoals de 3DMens dan 'overstijg' je de beide tegenpolen en kun je je lerend opstellen. Alles heeft immers betekenis.
Dus kijk deze week eens naar de quick reference card van het systeem waar jij werkt. Waar verbindt jij je aan? Past dat wel of niet echt bij je?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen