maandag 20 februari 2012

Ubuntu in lijn met 3Dmens.

Onlangs viel het woord weer...Ubuntu. Het facineert me al een tijdje, niet alleen de betekenis, maar ook het onderzoeken wat het is om het te doorleven. Covey schrijft erover in zijn laatste boek: het paradigma van 'Ik zie jou'. Volgens zijn schrijven komt het van de Bantoevolkeren in Afrika. Mensen begroeten elkaar met "ik zie jou". De betekenis is "ik erken je unieke individualiteit". Alsof je zegt: "mijn menselijkheid is onlosmakelijk verbonden met de jouwe". Dit is de Ubuntu spirit. Toch mooi zo'n gedachte? Kunnen we nog wat van leren.
Er is zoveel meer te leren van andere culturen. In mijn onderzoek naar 3Dmens past dit ook prima. Hoe kun je leven en werken met de Ubuntu spirit. Letterlijke vertaling: menselijkheid, of beter de mens is afhankelijk van andere mensen om mens te zijn. Of zoals in de gedachte van Jung: het individuatieproces. Zo zit er overal eigenlijk wel overeenkomst in. In de basis klopt Ubuntu, het gaat om wederzijds gevoel van vertrouwen en liefde. Dat is menselijkheid. Dat is in lijn met 3DMens. Vraag voor vandaag: waarin merk jij vandaag dat je de Ubuntu spirit leeft?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten