maandag 21 mei 2012

Empatisch Luisteren

Stel je een plaatje voor waarbij je twee mensen tegenover elkaar ziet. De ene persoon op je plaatje is aan het praten. Je ziet als het ware een praatballonnetje boven de mond. De andere persoon luistert naar de eerste en je ziet een klein donker wolkje boven het hoofd. Dat donkere wolkje symbolieert hoe de persoon luistert....

Waar het hier om gaat is dat de ander lijkt te luisteren en mogelijk zelfs aanmoedigende knikjes geeft. Maar ondertussen speelt zich iets heel anders af in het hoofd. Er zijn gedachten die zorgen dat diegene eigenlijk niet meer is aangesloten (zie ook blog bericht Van Terugtrekken naar Intimiteit, deel 1).

Bovenstaande situatie is natuurlijk voor iedereen wel herkenbaar. Het overkomt je gewoon. Meestal bij discussies of bij gesprekken met een zekere mate van conflict zie ik het gewoon gebeuren. Terwijl de een zijn argumenten geeft is de andere (in het hoofd) al bezig met de tegenargumenten. Je kunt gerust stellen dat ik dit nu bijna elke avond zie op TV, waarbij alle lijsttrekkers zo'n beetje voorbij trekken. Veel inspiratie..., je ziet de muren gewoon optrekken en wat je niet ziet is dat één van de partijen in staat is om zich echt te verplaatsen. De één zegt wel iets, maar wordt door de ander niet ècht gehoord...(donker wolkje). Kijk maar eens wat de eerste reactie van de ander is, vaak sluit dat niet aan.

Empatie vindt, volgens Khen Lampert (in Traditions of Compassion, 2006), plaats als we onszelf tegenkomen in de geest van de ander. We nemen dan een realiteit waar die wordt gezien, gehoord en gevoeld door de ander. Dit wordt feitelijk al heel vroeg aangeleerd. Hoor maar eens wat een crêcheleidster- of leider zegt dat er gebeurt als een baby in een groep hard begint te huilen...


Empatisch Luisteren betekent dat je het standpunt van de ander probeert te begrijpen. Je hoeft het dan nog niet eens te zijn. Empatisch Luisteren is zodanig luisteren dat zowel de inhoud als de emotie wordt gehoord. Je kunt je met die informatie en energie verplaatsen en het zelfs 'meevoelen' (zie ook Percepties in 3D en Irritatie als Richting). Je luistert als het ware met je hart...en dat merkt de ander.
Hiermee raken we iets heel elementairs in menselijke communicatie...en dat is ook waarom ik voor de 3DMensen hier regelmatig op terugkom in dit blog, mensen willen begrepen en gewaardeerd worden. Dit is een kernbehoefte. Met empatie luisteren geeft mensen ruimte en lucht! Wanneer je daaraan voldoet bij een discussie of bij onenigheid, dan kun je daarna weer verder kijken naar de oplossingen.

Als je in staat bent om empatisch te luisteren en daarin kan toewerken naar de dynamiek van co-creatie, dan zijn er geen donkere wolkjes, dan is er geen verloren vitaliteit, dan is er geen onvrede.

Beetje 3DMens gevoel? Vandaag eens wat empatischer luisteren, kijk maar eens naar het effect...




Nog meer aanverwante artikelen?
Lees dan http://3dmens.blogspot.com/2012/05/emotionele-slavernij-of-bevrijding.html
of http://3dmens.blogspot.com/2012/02/de-derde-ruimte.html

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen