woensdag 19 juni 2013

Het Gesloten Team

Het team (incl leidinggevende) noemde zichzelf bij onze tweedaagse sessie Het Gesloten Team! Een mooie start nietwaar? Hebben we gelijk een werktitel dacht ik. Het feit dat expliciet 'geslotenheid' werd benoemd en we daar tegelijk ook met elkaar zaten...klopte niet. Er was al wat voorwerk geweest en juist de shift van geslotenheid naar openheid was al gemaakt. De speelsheid waarmee het team zichzelf benoemde was voor mij een 'opening' om mee te gaan werken.
We namen de tijd om het Doel: 'meer openheid' te verkennen. Mijn interne criticus weet ook dat 'meer openheid' op zich geen doel is en vooral erg vaag. We besloten het achterliggende stuk te verkennen, dus wat bedoelden ze ermee (voorbeelden) en wat maakte dat er geen openheid was? Wat hielden ze in stand, ten koste waarvan? Welke gedrag hoorde daarbij en welke opvattingen schuilden daaronder? Welke effecten had dat op de samenwerking en op de effectiviteit van het team?

Openheid in het team


Om het thema 'openheid' te verkennen is er dus letterlijk (en figuurlijk) Openheid nodig. Een open houding geeft ruimte om te geven en te ontvangen. Leren van en met elkaar kan binnen een open ruimte. Soms is die open ruimte voor de een wel bekend, maar voor die ander niet. Waar geen openheid is (geslotenheid), wordt niet geleerd. Door openheid worden je eigen ‘blinde vlekken’ kleiner en die van anderen ook. Over dit fenomeen hebben verschillende onderzoekers nagedacht. Joseph Luft en Harry Ingham bedachten het Johari Window (in 1955).
Dit Window (raam) geeft op vier delen weer hoe mensen ‘bekend zijn’. Het laat zien dat er een gebied is dat bekend is bij jezelf, maar onbekend is bij de ander. Jij kunt dan het onbekende gebied van de ander vergroten door feedback te geven. De ander kan dan leren van jouw bekende gebied. Andersom werkt het ook. Jij kan leren van anderen doordat anderen je feedback geven. Je kunt dat afwachten of erom vragen. Je ‘blinde vlek’ wordt daarmee kleiner. Het open gebied (het gebied dat bekend is bij jezelf en bij de ander) wordt groter.

Lerende Team

Het doel van samenwerken is niet alleen het halen van gezamenlijke resultaten, maar ook om er samen van te leren. Het vergroten van het OPEN gebied is niet altijd een doel op zich. Bij teams waarin dit niet gebeurd komen dan onherroepelijk frustraties en conflicten voor en wordt het leervermogen beperkt. Het lerende team staat ook stil bij het proces en durft te kiezen voor de derde dimensie (3DMens inhuren) om het vakje ‘onbekend’ - is het deel waar je zelf geen weet van hebt, maar de ander ook niet - te verkennen. Het 'derde oog' ziet immers meer. Dat deel wordt nl pas zichtbaar als iemand anders naar het geheel kijkt. 

Het Johari Window is dus een manier om het bewustzijn in samenwerking  te vergroten. Zelf openstaan voor feedback doet je dus groeien in je zelfbeeld en bewustzijn. Het laat ook zien hoe we anderen nodig hebben om onszelf te ontwikkelen. Dat is niet altijd even prettig, maar maakt dat je als mens (en professional) wel groeit. Je leert zo je sterktes en zwaktes kennen en daarmee ook betere keuzes te maken. 

Afscheid

Het Gesloten Team groeide door de vier vakken met elkaar te ontdekken. Er was 1,5 dag voor nodig om 'oude' en 'foute' beelden te laten oplossen met elkaar, door elkaar en voor elkaar. 3DMens was er  bij, begeleidde het proces en hielp bij het constructief houden van de verschillende sessies en oefeningen. De Gesloten Team leden en leider zag ik groeien en genieten. Van de werktitel hebben we daarna in een fraai ritueel afscheid genomen.  

Ook begeleiding gewenst? Neem eens contact op via info@3dmens.nl
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen