maandag 3 juni 2013

Hoe een conflict weer de-escaleren? Deel 2 van 2.

In deel 1 las je over De Gekleurde Bril (zie deel 1) waarmee je door de informatie van anderen anders kijkt en je waarneming niet meer zuiver is. Roddelaars zijn hier sterk in. Hun doel is
om je te beïnvloeden in jouw beeldvorming. Maar over wie zegt dit wat? De-escaleren begint dus met iemand erop aanspreken en zorgen dat je niet ingezogen wordt in het mechanisme!
(wil je in dit kader nog één van de best gelezen blogartikelen van 2012 lezen, klik dan eerst hier)

Vandaag in deel 2 nog twee inzuigmechanismen. Herken jij ze en kun je tijdig de-escaleren?

Geen logisch verband

Als je de gekleurde bril hebt afgezet, dan kun je nog in de verleiding komen om je te laten leiden door het zogenaamde 'stapelen' van informatie. Voorbeeld:

De leidinggevende had een niet al te hoge pet op van een van de medewerkers....De prestaties waren een paar keer minder geweest, maar waren over het algemeen erg goed geweest. Toen het team in het kader van een feestelijk uitje een keer een buitenactiviteit ging doen en daarna uit eten was geweest riep de leidinggevende dat die medewerker 'ook al niet kon kanoën en dat het belachelijk was dat de medewerker geen sushi lustte...

In escalerende conflicten zie je dat er informatie uit verschillende gebeurtenissen die geen logisch verband met elkaar hebben toch met elkaar worden verbonden. 'Oud leed' wordt opgepoetst en geëtaleerd in de 'vitrine van aangedaan leed' (deze heerlijke tekst komt letterlijk uit boekje Einstein en de kunst van Conflict Management!).

In dit inzuigmechanisme komt de verleiding naar voren om een mening te bekrachtigen met allerhande niet relevante info. De-escaleren kun je doen door dit terug te geven. Benoem het effect van alle benoemde onlogische ellende en kaats de bal terug dat iemand 'stapelt'. Vraag of iemand het van zichzelf herkent. Wacht de reactie af en kijk of het 'aankomt'.

Haal iedereen erbij

Het vormen van coalities is een bekend fenomeen in groepsprocessen. Menig leidinggevende of medewerker heeft al een andere baan moeten zoeken, omdat de gevormde bondjes hun werk deden. Er is een gezonde kant die zou maken dat zaken besproken kunnen worden in open en eerlijkheid (dialoog). Maar helaas heeft de ongezonde werking vaker de voorkeur. Collega's zoeken graag naar gezamenlijkheid en willen niet alleen staan in hun mening. De slimme roddelaar weet al snel te escaleren door over anderen te praten en vooral niet het gesprek aan te gaan. Mensen willen niet alleen staan en halen iedereen erbij om een coalitie te vormen. In dat geval komt iemand dus al snel alleen te staan die niet meedoet.
De-escaleren kan door mensen die de moed hebben om deze 'onderstroom' zichtbaar en bespreekbaar te maken. Net als de eerdere inzuigmechanismen is aanspreken op het gedrag het beste en direct te zeggen welk effect het heeft. Dat effect bespreken en projecteren op het gedrag van de ander helpt vaak al.

Vindt je groepsprocessen interessant en wil je leren hoe je hier positief invloed op kan hebben volg dan de NIEUWE cursus TeamCoach basis (op 8 en 30 oktober 2013). Inschrijven kan vanaf heden.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen