maandag 5 maart 2012

Schitterende Ergernissen

Als je De Wereld Draait Door kijkt heb je mogelijk ook de aanwezigheid van 'tafelheer' Jan Mulder opgemerkt. De criticus die ongecensureerd benoemd. Zo ook zo tegen het einde van de maand met zijn top 5 van Schitterende Ergernissen (vooral de tonatie van die twee woorden is goed).
Hij geeft dan zijn ergernissen op TV/Media gebied weer.
Dit fenomeen doet je dan even stilstaan bij opvallende zaken die 'schitterend' anders of beter hadden gekund.

Ik geef er regelmatig in mijn trainingen ook een 'draai' aan, door de deelnemers te vragen naar hun schitterende ergernissen op het werk. Of ook in de training. En dat geeft gelijk meer openheid over wat er anders of beter kan, of het geeft ruimte voor verder onderzoek en verdieping in de achterliggende vraag/behoefte. Misschien (als je nu nog terugkijkt op de maand februari) kun je nog eens terugblikken naar jouw top 5 van ergernissen.

Hier is er in elk geval eentje van mij. In februari las ik een artikel in Tijdschrift voor Coaching over Manager als Coach, een interview met Sociaal Psycholoog Jo Caris. Op zich een goed artikel met duidelijk statement, maar dat artikel eindigt met dit:

Dat levert mij een schitterende ergernis op! Hoe verzin je het...
Als we zo gaan kijken en werken als professionals dan schieten we echt ons doel voorbij.

Ik heb gesproken.