dinsdag 19 juni 2012

Wat ogen je vertellen...

3D Schatkaart
In mijn artikel over de Drie Dimensionale Schatkaart van 9 maart j.l. las je al dat je met Zes Luistertips patronen kunt doorbreken (voor latere bloglezers volg dan eerst de link). Het ging bij Luisteren om de verborgen aanwijzingen die je kunt registreren in de taal. Nu we een paar maanden verder zijn is het tijd om daar een Nieuwe Dimensie aan toe te voegen..... Tenminste ik neem maar aan dat je dat Luisteren nu wel onder de knie hebt.

Van Luisteren naar Zien
De volgende dimensie zit 'm in de ogen. Met het volgen van de oogbewegingen kun je ook meer verborgen aanwijzingen krijgen. Als je naar de beweging van de ogen leert kijken ga je ook meer 'zien' van de persoon. Veel meer informatie dan je nu voor mogelijk houdt komt naar je toe. Bij het zien van de ander kun je iets leren over zijn of haar Strategie*. Hoe dat werkt? Daarvoor moet je weten waarop je moet letten als je naar oogbewegingen kijkt. De bewegingen vertellen je namelijk welk deel van het zintuiglijk systeem in gebruik is. Als je dat ziet kun je voorkeuren ontdekken en daar als collega, coach of welke rol dan ook beter op aansluiten.

Opdracht: vraag straks aan een collega (wel een beetje opbouwen) welke kleur zijn eerste auto had. Vraag daarna eens terug te gaan (in gedachten) naar die auto en een beschrijving te geven van die eerste auto. Dus niet gelijk een merk noemen, maar laat iets vertellen over de vorm en de grootte. Waar het om gaat is dat je vragen stelt die de ander beweegt om beelden te herinneren. Bij de antwoorden die je krijgt kun je vervolgens verder doorvragen door je te richten op verdere beschrijvingen.
Ondertussen (en dat is je opdracht) kijk je naar de oogbewegingen. Het gaat vooral om de reflexmatige reactie die je ziet direct na je vraag. Waar beweegt de lens naartoe? Het gaat om fracties van seconden, dus hou goed oogcontact. Doe dit een paar keer vandaag met een paar verschillende mensen. Vraag eventueel naar andere beschrijvingen. Alleen auto's is misschien ook niet het leukste onderwerp. En nog leuker: vraag anderen dit ook te doen! Stuur dit blog door naar anderen die dit onderwerp ook interesseert.

Stuur wat je hebt waargenomen op naar 3dmens@gmail.com. Binnen een paar dagen volgt de toelichting in dit blog en zie je wat ik van jullie terug heb gelezen.  

Verwant Artikel: Het Traditionele Interventiemodel

* Een Strategie wordt gevormd door representaties uit ons primaire zintuiglijke systeem. Dat is Visueel, Auditief of Kinestetisch. Iemands Strategie (voorkeur) kun je leren lezen in de ogen, maar ook door de taal.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen