maandag 12 november 2012

TEAM ANATOMIE, Drama in het Team

Wederom word ik door de actualiteit gedwongen wat af te wijken van mijn geplande artikelen. Ik las dit weekend namelijk dit:

Dit soort berichten zetten me aan het denken. Zeker als je jezelf Team Anatoom noemt! Ik heb dan de neiging dat team te onderzoeken, te ontrafelen en te ont-dekken wat er allemaal onderhuids heeft gespeeld. Welke spieren werken niet meer samen voor een soepele beweging? Wat is er aan de hand op die afdeling?

Op de Telegraaf site staat dat "de thuiszittende longchirurg Rick Paul van het VU medisch centrum door collega-artsen opzettelijk alleen gelaten bij het uitvoeren van een operatie. Op die manier is geprobeerd hem buiten zijn boekje te laten gaan als arts. Dat staat in een anonieme melding die bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is binnengekomen en die de Inspectie zo serieus neemt dat het onderwerp van onderzoek is geworden. De Inspectie bevestigt de anonieme melding en zegt dat er gesprekken worden gevoerd met het VUmc naar aanleiding van de melding. Op de inhoud wil men echter niet ingaan".

Er wordt nu onderzoek gedaan. Maar wat ik lees is te meer verontrustend, omdat er aanduidingen zijn van een strafbare samenzweringsoperatie om een arts te beschadigen, waarbij niet meer gedacht wordt aan de patiënt en zijn/haar familie.

Ik wil het niet groter maken dan het al is, maar vooral dat laatste zinnetje treft me! Kennelijk is de situatie zo uit de hand gelopen dat de patiënt niet voorop staat. Het eigen belang, prestige, status, hebzucht, jaloersheid (samenvattend strijd om de macht) zullen waarschijnlijk wel uit het onderzoek komen. Een grote onderstroom waarvan dit feit slechts het topje is van een al veel langer durend confict. Zieke topmedici die handen vol geld kosten voor de maatschappij en doodongelukkig en beschadigd thuis zitten en tal van patiënten die wachten op (levens) reddende hulp. Hoe is het mogelijk dat professionals elkaar dit aandoen?  Je zal die patiënt maar zijn. Of de betreffende longarts. Wat een verstikkende (kies ik kennelijk onbewust uit...het gaat om longartsen....) omgeving lijkt me.

Nu de Team Anatoom

Het verhaal is er natuurlijk een uit duizenden. Drama in het team. Het zal echt geen incident zijn en als de betrokkenen straks allemaal gehoord zijn zal eruit komen dat het een onveilige werkomgeving was, waarbij patiënten een zeker risico hebben gelopen. Artsen gunden elkaar het licht niet door jaloersheid vanwege eerder gepubliceerde artikelen of net even wat vaker gevraagd worden voor speeches op congressen. Macht en onmacht als onverenigbare huwelijkspartners...
Ik gebruik bewust het woord drama, want de DRAMADRIEHOEK zal hier onmiskenbaar gespeeld hebben. Lees de reeks 'Valse Spelletjes in teams' nog maar eens (gebruik dat trefwoord in mijn blog en je hebt alle artikelen op een rijtje).

In die Dramadriehoek zit
de Aanklager (de klagende negatieve autoriteit, die afgeeft op anderen, anderen kleineert, sterk 'boven-onder' etc.) , 
het Slachtoffer (de 'onder'rol, onheus bejegend, machteloos, teleurgesteld en gaat soms in stil verzet, etc.)
de Redder (ook vanuit 'boven' zogenaamd helpend, maar eigenlijk om er zelf beter van te worden en het Slachtoffer daar handig bij kan gebruiken).
Ik denk dat als ik alle gegevens zou hebben het zo kan uittekenen met deze driehoek.

Oplossing?

Ja die is er ook, maar helaas niet op tijd. Ik ga altijd uit van de WINNAARS DRIEHOEK. Daarin zijn de rollen: Kwetsbaar, Zorgzaam en Assertief. Wat vooral belangrijk is dat deze rollen veel meer verbonden zijn aan gevoelens en hier en nu. Dat is namelijk nog meer waar dan alle ratio bij elkaar,  maar daar eerlijk voor uitkomen...., is dat zo 'onmenselijk'?  Volwassenheid is nog een lastige stap...hoe volwassen je ook denkt te zijn.

ZUCHT...ik ga even een luchtje happen.



(bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/article21062270.ece)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten