maandag 17 september 2012

Geen rode loper?

De rode loper

'Je krijgt geen rode loper' wordt nog wel 's gezegd in de professionele coaching. De rode loper veronderstelt een mooie rode mat op weg naar de ingang, toch? Als of die voor je uitgerold ligt, strak en schoon, mooi velours achtig, kortpolig....en vooral geen obstakels. De ingang duidelijk zichtbaar...

En dan een openstaande deur....?

Een illusie!

Ik schreef al eerder het artikel "iedereen coach"(10 juni) , waarbij het woord coach aan betekenis inflatie leidt. Coaching verschuift naar Helpen, Adviseren etc. Voor coaches die zich dat aanmeten is het 'echte' coaching een grote illusie, want daar zijn het geen rode lopers naar willige antwoorden des levens. Het is een trend en vooral een beweging die voor snel resultaat en een cosmetische oplossing gaat. Eric Berne, de bedenker van de Transactionele Analyse, noemde dit oplossingen bieden op het eerste nivo. Dat werkt met die rode loper! 

Smerig modderig pad

Het echte werken aan oplossingen zit helaas niet op dat eerste nivo, maar op het tweede nivo. Dit is ECHT geen rode loper en er is geen instant oplossing of trucje waarmee een probleem, vraag, conflict wordt opgelost. Dit gaat om het werkelijke probleem. Ofwel de vraag achter de eerder gestelde vraag of probleemstelling. En verwacht daar GEEN RODE LOPER. Verwacht eerder een smerig modderig pad met ingesleten karresporen, met beren op de weg, met slagbomen, (val) kuilen, vluchtroutes, doodlopende zijweggetjes, verstopte rioleringen, slechte verlichting, onverwachte routewijzigingen en andere obstakels! En zeker geen ingang met een deur op een kier!  Als je dat verwacht kan het nog wel meevallen....want Coaching lijkt daar meer op! Driedimensionaal werken met 3DMens kiest de minder fraaie route, maar met een uitkomst die verrassend is.

Het vraagt dus nogal wat om 'coaching' te gebruiken. Dit eist vertraging en zelfs stilstand, geduld en vooral het zoeken en kennismaken met jezelf als gereedschap. Wil je een start maken? Vraag dan 's om meer Info of schrijf je in voor de Nieuwsbrief: 3dmens@gmail.com.

Of wordt nu Vaste Lezer, door rechtsboven dit blog je gegevens in te vullen.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen