maandag 10 september 2012

Het Tweede Scherm

Pure Marketing

Het lijkt eerder normaal, dan een uitzondering te worden. Het hebben van een Tweede Scherm. Op de werkplek ligt de smartphone of zelfs het tablet niet meer stiekem in een laatje, maar gewoon naast het toetsenbord. Medewerkers zitten ongegeneerd hun berichtjes via Facebook, LinkedIn, Whats app, Twitter, etc. te sturen en te beantwoorden. Het hoofdscherm (waarop gewerkt wordt) moet al die verleidingen weerstaan. Of dat lukt?
Op TV is het niet anders, daar is tegenwoordig het Tweede Scherm pure marketing! In de race voor de kijkcijfers is Internet natuurlijk concurrentie, dus waarom niet van de nood een deugd maken?

Opmars

Vroeger had je nog wel eens een laptop op schoot om even wat te internetten, maar tegenwoordig kun je tijdens live uitzendingen allerlei polls en blikken achter de schermen krijgen op het Tweede Scherm. Volgens mij is het geen trend, maar een opmars! Was het bij de amusement programma's al ontdekt, je krijgt het nu ook bij alle verkiezings uitzendigen mee. "Ga naar ons Tweede Scherm voor de trending topics, stellingen, tweets, etc."

Werkgevers opgelet!

Wen er vast maar aan, want het wordt (IS) normaal. Als 3DMens probeer ik eea nog een beetje te overzien en te kijken of je er een voordeel uit kunt halen. Werkgevers zouden ook een Tweede Scherm kunnen inzetten om de peilstok in het bedrijf te houden. Wat leeft er onder het personeel, wat zijn de trending topics, welke discussies zijn er, etc. Er zijn natuurlijk al bedrijven die dat doen op consumenten nivo. Waar zelfs hele teams het internet afspeuren om meldingen, waarbij hun naam in discrediet wordt gebracht of juist voordelig vermeld worden, gebruikt worden in het marketing spel.

Waarom dit artikel bij 3DMens?

Omdat ik graag een bruggetje wil maken naar de 3DMens. Het Tweede Scherm is voor mij niet meer dan een blik in de onderstroom.  Het is een metafoor voor W A T   E R   E C H T   S P E E L T in teams en organisaties. Ik zou er zo een interventie van willen maken: "kijk ook even op het tweede scherm mee voor een blik achter de schermen en wat de mensen er nu echt van vinden".

Coachend Leidinggeven betekent dat je weet wat er speelt in je team, dat je weet wat de 'onderstroom' is. Natuurlijk hoef je niet alles te weten, soms is dat maar beter ook. Maar zo af en toe een blik op het Tweede Scherm kan geen kwaad. Succes vandaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen