Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN 3DMENS, gevestigd te Houten
Onderdeel A:
Algemene voorwaarden
Onderdeel B: Algemene voorwaarden Open Cursussen
Onderdeel B: Algemene voorwaarden Open Cursussen
Inschrijving
handelsregister Kamer van Koophandel Midden-Nederland,
registratie nummer 55530494.
BTW nr NL118314944B01.
registratie nummer 55530494.
BTW nr NL118314944B01.
Onderdeel A: Algemene voorwaarden
Algemeen
Op alle
offertes en opdrachten zijn de navolgende bepalingen van toepassing, tenzij
schriftelijk anders is overeengekomen. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op
aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten.
I. Definities
- Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, met wie een overeenkomst met betrekking tot de opdracht is gesloten.
- Opdrachtnemer: de natuurlijke persoon of rechtspersoon namens wie 3DMens diensten op het gebied van begeleiding door middel van coaching, training of aanverwante werkzaamheden onder toepassing van deze algemene voorwaarden.
- Diensten: Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin van het woord. Begeleidingsopdrachten kunnen variëren van coaching sessies, intervisie/supervisie sessies, intakegesprekken, bijwonen vergaderingen/bijeenkomsten, voorbereidende gesprekken of werkzaamheden.
- Overeenkomst: Elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verlenen van Diensten door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.
II. Offertes, bevestiging en betaling
1.
Offertes zijn 14 dagen geldig, tenzij anders is aangegeven. Prijsopgaven
kunnen wijzigingen ondergaan door een onvoorziene verandering in de
werkzaamheden.
2.
Opdrachten worden door de Opdrachtgever schriftelijk bevestigd. Indien de Opdrachtgever
dit nalaat, maar er desondanks mee instemt dat Opdrachtnemer start met de
uitvoering van de opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte.
3.
De Opdrachtgever verplicht zich binnen 14 dagen na factuurdatum de
desbetreffende betaling te verrichten. Na deze periode volgt een eerste
herinnering met een betalingstermijn van 14 dagen.
- Bij begeleidingsopdrachten met teams is de facturatie achteraf per sessie of bijeenkomst.
- Bij begeleidingsopdrachten met individuen of kleine groepen (2 of 3) is de betaling vooraf van hele traject.
- Bij begeleidingsopdrachten met teams is de facturatie achteraf per sessie of bijeenkomst.
- Bij begeleidingsopdrachten met individuen of kleine groepen (2 of 3) is de betaling vooraf van hele traject.
4.
Indien zoals in II.3 gesteld geen betaling is ontvangen, dan volgt een laatste
herinnering met 2% rentetoeslag die binnen 8 dagen betaald dient te worden.
5.
Indien Opdrachtnemer daarna overgaat tot incassomaatregelen e/o andere
kosten moet maken, dan zijn deze voor rekening van de Opdrachtgever.
6.
Onder deze kosten zijn inbegrepen alle gerechtelijke en buitengerechtelijke
kosten, zoals de kosten van sommatie, incasso, raadsman/advocaat. De
buitengerechtelijke kosten worden gesteld op ten minste 15% van het te vorderen
bedrag.
III.
Aansprakelijkheid
1.
Opdrachtnemer
is tegenover Opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade ten gevolge van
een ernstige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Overeenkomst.
Daarvan is sprake indien Opdrachtnemer niet de vereiste zorgvuldigheid en
deskundigheid in acht neemt bij de uitvoering van de Overeenkomst.
2.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het deel van de opdracht dat met
goedkeuring van de Opdrachtgever door derden is verricht. In het laatste geval
zal Opdrachtnemer schriftelijk de rechtstreekse aansprakelijkheid door deze
derden ten opzichte van de Opdrachtgever vastleggen.
3.
Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor tekortkomingen bij uitvoering
van opdrachten en voor schade die hier rechtstreeks uit volgt, voor zover deze
tekortkomingen onder normale omstandigheden, bij normale vakkennis en met inachtneming
van normale oplettendheid en wijze van vak uitoefening vermeden hadden kunnen
worden.
4.
Opdrachtnemer zal tekortkomingen zo spoedig mogelijk herstellen, met dien
verstande dat:
- de tekortkomingen betrekking moeten hebben op de werkzaamheden voortvloeiend uit de opdracht;
- het herstellen van deze tekortkomingen om niet zal geschieden, voor zover met het herstellen niet meer kosten zijn gemoeid dan in rekening zijn gebracht voor de opdracht.
- de tekortkomingen betrekking moeten hebben op de werkzaamheden voortvloeiend uit de opdracht;
- het herstellen van deze tekortkomingen om niet zal geschieden, voor zover met het herstellen niet meer kosten zijn gemoeid dan in rekening zijn gebracht voor de opdracht.
5.
Elke aansprakelijkheid vervalt na 3 maanden, te rekenen vanaf de dag van
beëindiging van de opdracht.
IV.
Opzegging en ontbinding overeenkomst
1.
Wanneer de Opdrachtgever een gesloten overeenkomst opzegt, dient hij, naast
een schadevergoeding, ook het honorarium en de gemaakte kosten met betrekking
tot de tot dan verrichte werkzaamheden te betalen.
2.
De schadevergoeding omvat tenminste de kosten die voortvloeien uit de
verbintenissen die Opdrachtnemer met derden moest aangaan, en bovendien 30 %
van het resterende deel van het honorarium wat de Opdrachtgever bij volledige
vervulling van de opdracht verschuldigd zou zijn.
3.
Indien de Opdrachtgever na het sluiten van de overeenkomst besluit de
uitvoering van de opdracht meer dan twee maanden uit te stellen, verplicht hij
zich Opdrachtnemer 1/3 van het honorarium vooruit te betalen. Verder zal hij
alle tot dan gemaakte kosten betalen. Bovendien zal hij tenminste de kosten
vergoeden, die voortvloeien uit de verbintenissen die Opdrachtnemer met derden
moest aangaan.
4.
De Opdrachtgever kan alleen zonder schadevergoeding de overeenkomst
ontbinden als Opdrachtnemer toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van
overeengekomen verplichtingen. Deze ontbinding kan echter alleen plaatsvinden
als de tekortkoming deugdelijk en zo gedetailleerd mogelijk schriftelijk is
vastgelegd door de Opdrachtgever, waarbij een redelijke termijn in acht wordt
genomen. De Opdrachtgever verplicht zich het honorarium en de gemaakte kosten
met betrekking tot de tot dan verrichte werkzaamheden te betalen.
5.
Indien Opdrachtnemer door omstandigheden buiten haar schuld de
werkzaamheden niet kan uitvoeren, heeft zij het recht het tot op dat moment gereedgekomen
deel van de opdracht te factureren.
V. Annulering door de Opdrachtgever
1. Annulering door de Opdrachtgever van opleidings-en
trainingsdagen, begeleide individuele of groep sessies, intervisie of andere
bijeenkomsten (‘geplande momenten’) bestaande uit ten minste 1 aaneengesloten
dagdeel ten behoeve van de opdracht is uitsluitend mogelijk tot uiterlijk vijf
weken voor de geplande momenten en indien dit schriftelijk door Opdrachtnemer
is bevestigd.
2. Bij annulering tussen vijf tot twee weken
voor de geplande momenten wordt de helft van het factuurbedrag in rekening
gebracht exclusief de reiskosten. Indien afspraken zijn gemaakt over gebruik en
huur van locatie(s), dan zijn alle reeds gemaakte kosten voor rekening voor de Opdrachtgever.
Bij annulering vanaf twee weken tot één week voor de geplande momenten wordt 75% van het verschuldigde bedrag als annuleringskosten in rekening gebracht.
Bij annulering binnen één week voor de geplande momenten is het volledige bedrag verschuldigd en wordt dus 100% van het verschuldigde bedrag als annuleringskosten in rekening gebracht.
Indien annuleringsvoorwaarden gelden van de reeds aangevraagde en geplande locatie, dan zijn die altijd van toepassing.
Bij annulering vanaf twee weken tot één week voor de geplande momenten wordt 75% van het verschuldigde bedrag als annuleringskosten in rekening gebracht.
Bij annulering binnen één week voor de geplande momenten is het volledige bedrag verschuldigd en wordt dus 100% van het verschuldigde bedrag als annuleringskosten in rekening gebracht.
Indien annuleringsvoorwaarden gelden van de reeds aangevraagde en geplande locatie, dan zijn die altijd van toepassing.
3. De bij V.1 en V.2 genoemde
annuleringsvoorwaarden vervallen als een gepland moment op een eerder moment
plaatsvindt en dit schriftelijk door Opdrachtnemer is bevestigd.
4. De bij V.1 en V.2 genoemde
annuleringsvoorwaarden vervallen als een gepland moment op een later moment
plaatsvindt, echter wel binnen vier weken na de oorspronkelijk geplande datum
en dit schriftelijk door Opdrachtnemer is bevestigd. In dit geval is sprake van
uitstel op korte termijn en geen annulering.
5. Indien sprake is van uitstel van het geplande
moment tot na vier weken (zoals in V.4) is sprake van uitstel op lange termijn,
dan zijn de annuleringsvoorwaarden V.1 en V.2 onverminderd van kracht en wordt
de uitgestelde uitvoering gezien als nieuwe opdracht. Dit wordt schriftelijk
door Opdrachtnemer bevestigd en voorzien van een nieuwe prijsopgave.
VI. Annulering door Opdrachtnemer
1. Opdrachtnemer
behoudt zich het recht voor om opleidings-en trainingsdagen, begeleide
individuele of groep sessies, intervisie of andere bijeenkomsten (‘geplande
momenten’) bestaande uit ten minste 1 aaneengesloten dagdeel ten behoeve van de
opdracht te annuleren,
zonder opgaaf van reden, tot uiterlijk twee weken voor het eerstvolgende
geplande moment. De Opdrachtgever/deelnemers worden hieromtrent onverwijld op
de hoogte gesteld. Opdrachtnemer zal de door de Opdrachtgever aanbetaalde vergoedingen
restitueren. Indien mogelijk biedt Opdrachtnemer de Opdrachtgever een
alternatief aan. Indien de Opdrachtgever hiervan gebruik maakt dan worden de
aanbetalingen niet gerestitueerd.
2. Opdrachtnemer
behoudt zich het recht voor om een gepland moment binnen een week voor de start
te annuleren, indien persoonlijke omstandigheden daartoe aanleiding geven. De Opdrachtgever/deelnemers
worden hieromtrent onverwijld op de hoogte gesteld. Opdrachtnemer zal de door
de Opdrachtgever aanbetaalde vergoeding restitueren. Indien mogelijk biedt Opdrachtnemer
de Opdrachtgever een alternatief aan. Indien de Opdrachtgever hiervan gebruik
maakt dan wordt de aanbetaalde vergoeding niet gerestitueerd.
VII Intellectueel eigendom
1. Het
verstrekte materialen bij trainings – of opleidingsdagen wordt eigendom van de Opdrachtgever/cursist.
De rechten van het intellectuele eigendom met betrekking tot de opleidingen,
trainingen, het cursusmateriaal en eventuele overige stukken/producten met
betrekking tot de geleverde diensten worden door Opdrachtnemer voorbehouden.
2. Zonder
uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is de Opdrachtgever/cursist
niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van het
verstrekte cursusmateriaal te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan
ook, te verveelvoudigen.
VIII.
Toepasselijkheid recht
Op alle
handelingen is het Nederlands Recht van toepassing, ook als de (onderneming van
de) Opdrachtgever of delen daarvan in het buitenland zijn gevestigd of
opgericht.
Houten, 1 juli
2012
3DMens
Rotstuin 8
3994 ZC Houten
Rotstuin 8
3994 ZC Houten
=================================================================================================
Onderdeel B: Algemene Voorwaarden Open Cursussen
Inschrijving
handelsregister Kamer van Koophandel Midden-Nederland,
registratie nummer 55530494.
BTW nr NL118314944B01.
registratie nummer 55530494.
BTW nr NL118314944B01.
Algemeen
Op alle
offertes, opdrachten en aanmeldingen aangaande open deelname aan cursussen zijn
de navolgende bepalingen van toepassing, tenzij anders is overeengekomen.
I. Definities
- Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, met wie een overeenkomst met betrekking tot deelname aan een cursus is gesloten.
- Opdrachtnemer: de natuurlijke persoon of rechtspersoon namens wie 3DMens diensten op het gebied van cursussen biedt onder toepassing van deze algemene voorwaarden.
- Cursist of deelnemer: de natuurlijke persoon die feitelijk namens de Opdrachtgever aan de cursus deelneemt.
- Cursus: cursus, training, workshop, coaching, opleiding of enige andere bijeenkomst met als doel het overbrengen en/of vergroten van kennis en/of vaardigheden die worden geboden vanuit Opdrachtnemer met een open inschrijving.
II. Toepasselijkheid
De voorwaarden
zijn van toepassing op alle offertes, algemene aanbiedingen,
(rechts)handelingen, overeenkomsten en dergelijke van Opdrachtnemer, ongeacht
of deze samenhangen met, dan wel volgen op reeds gedane offertes, algemene
aanbiedingen, (rechts)handelingen, overeenkomsten en dergelijke.
1. Wijzigingen
van of aanvullingen op de voorwaarden dienen door Opdrachtnemer uitdrukkelijk
en schriftelijk te worden bevestigd.
2. Een inschrijving op de wijze als vermeld in artikel III - lid 1 of het accepteren van een offerte impliceert aanvaarding van de toepasselijkheid van deze voorwaarden.
3. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Opdrachtgever is uitgesloten voor zover deze in strijd zijn met deze voorwaarden.
2. Een inschrijving op de wijze als vermeld in artikel III - lid 1 of het accepteren van een offerte impliceert aanvaarding van de toepasselijkheid van deze voorwaarden.
3. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Opdrachtgever is uitgesloten voor zover deze in strijd zijn met deze voorwaarden.
III. Inschrijving en bevestiging van een cursus of workshops
1. Inschrijving
voor de door Opdrachtnemer te verzorgen cursussen of vergelijkbaar kan door Opdrachtgever
plaatsvinden door aanmelding per e-mail of per post.
2. Opdrachtnemer bevestigt een inschrijving die is gedaan op de wijze als in het voorgaande lid vermeld steeds schriftelijk (per e-mail of post). Door verzending van deze bevestiging komt de overeenkomst met betrekking tot deelname aan de betreffende cursus of workshop tot stand. Het bewijs van de totstandkoming van de overeenkomst kan echter door partijen ook met andere middelen bewezen worden.
3. De opdrachtbevestiging geeft de (inhoud van de) overeenkomst weer, behoudens tegenbewijs.
2. Opdrachtnemer bevestigt een inschrijving die is gedaan op de wijze als in het voorgaande lid vermeld steeds schriftelijk (per e-mail of post). Door verzending van deze bevestiging komt de overeenkomst met betrekking tot deelname aan de betreffende cursus of workshop tot stand. Het bewijs van de totstandkoming van de overeenkomst kan echter door partijen ook met andere middelen bewezen worden.
3. De opdrachtbevestiging geeft de (inhoud van de) overeenkomst weer, behoudens tegenbewijs.
IV. Prijzen van cursus
Bij
inschrijving gelden de cursusprijzen, zoals deze zijn vermeld op www.3dmens.nl
en/of de bij de cursus horende flyer ten tijde van de inschrijving.
1. In de
cursusprijzen zijn de kosten voor het cursusmateriaal inbegrepen, tenzij anders
is vermeld.
2. Als op een cursus BTW van toepassing is, zijn vermelde prijzen exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
3. Prijzen zullen worden aangepast bij wijzigingen in het BTW en/of de hoogte van de geldende Btw-tarieven.
4. Prijzen kunnen op grond van onvoorziene omstandigheden worden aangepast muv de prijzen die al genoemd zijn bij een geplande cursus.
2. Als op een cursus BTW van toepassing is, zijn vermelde prijzen exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
3. Prijzen zullen worden aangepast bij wijzigingen in het BTW en/of de hoogte van de geldende Btw-tarieven.
4. Prijzen kunnen op grond van onvoorziene omstandigheden worden aangepast muv de prijzen die al genoemd zijn bij een geplande cursus.
V. Betaling
Na inschrijving
voor een cursus zoals vermeld in artikel III of na acceptatie van de offerte
als bedoeld in artikel IV zendt Opdrachtnemer
een factuur met betrekking tot de cursus aan de Opdrachtgever of
cursist.
1. Betaling
door de Opdrachtgever/cursist dient te geschieden binnen 14 dagen na
factuurdatum door middel van storting op een door Opdrachtnemer aangewezen
bankrekening, maar
altijd uiterlijk één week voor de start van de cursus.
2. Indien de Opdrachtgever/cursist niet dan wel niet tijdig betaalt, dan zijn de voorwaarden uit onderdeel A in de algemene voorwaarden bij artikel III 3, 4, 5 en 6 van toepassing.
2. Indien de Opdrachtgever/cursist niet dan wel niet tijdig betaalt, dan zijn de voorwaarden uit onderdeel A in de algemene voorwaarden bij artikel III 3, 4, 5 en 6 van toepassing.
VI Verplaatsing locatie cursus
Opdrachtnemer
kan door omstandigheden van cursus locatie veranderen. Cursist ontvangt daarvan
uiterlijk twee weken voor aanvang schriftelijk bericht.
VII. Annulering cursus door de Opdrachtgever /cursist
1. Annulering
door de Opdrachtgever/cursist van de overeenkomst ter zake een cursus is
uitsluitend mogelijk tot uiterlijk vijf weken voor de geplande (eerste)
cursusdag en schriftelijk door Opdrachtnemer is bevestigd.
2. Bij annulering tussen vijf tot twee weken voor de (eerste) cursusdag wordt de helft van het factuurbedrag (excl. BTW) per persoon in rekening gebracht.
Bij annulering vanaf twee weken tot één week voor de eerste cursusdag zal 75% van het verschuldigde cursusbedrag als annuleringskosten in rekening worden gebracht.
Bij annulering binnen één week voor de eerste cursusdag is het volledige cursusgeld verschuldigd en heeft de Opdrachtgever geen recht op restitutie van het reeds betaalde bedrag.
3. Annulering door de Opdrachtgever/cursist van de cursusovereenkomst na aanvang van de cursus is niet mogelijk.
4. Er worden geen annuleringskosten in rekening gebracht indien er sprake is van overlijden of ziekte. Hier geldt dat er altijd een schriftelijke verklaring van een bevoegd medisch specialist overlegd dient te worden.
2. Bij annulering tussen vijf tot twee weken voor de (eerste) cursusdag wordt de helft van het factuurbedrag (excl. BTW) per persoon in rekening gebracht.
Bij annulering vanaf twee weken tot één week voor de eerste cursusdag zal 75% van het verschuldigde cursusbedrag als annuleringskosten in rekening worden gebracht.
Bij annulering binnen één week voor de eerste cursusdag is het volledige cursusgeld verschuldigd en heeft de Opdrachtgever geen recht op restitutie van het reeds betaalde bedrag.
3. Annulering door de Opdrachtgever/cursist van de cursusovereenkomst na aanvang van de cursus is niet mogelijk.
4. Er worden geen annuleringskosten in rekening gebracht indien er sprake is van overlijden of ziekte. Hier geldt dat er altijd een schriftelijke verklaring van een bevoegd medisch specialist overlegd dient te worden.
VIII Verhindering van de cursist
1. Indien een cursist verhinderd is
deel te nemen aan de cursus, is in overleg met Opdrachtnemer vervanging door
een andere cursist mogelijk. Voor deze vervanging is de Opdrachtgever geen
extra kosten verschuldigd.
2. Een verhinderde cursist kan op
verzoek worden overgeboekt naar eenzelfde cursus op andere data of datum mits
deze wordt aangeboden. Bij overboeking worden administratiekosten ad € 12,50
excl. BTW in rekening gebracht. Bij overboeking binnen een week voor de (eerste)
cursusdag bedragen deze kosten 25% van de cursusprijs, met een minimum van €
12,50.
IX Annulering door Opdrachtnemer
1. Opdrachtnemer
behoudt zich het recht voor de cursus te annuleren, zonder opgaaf van reden, tot
uiterlijk twee weken voor de (eerste) cursusdag. De Opdrachtgevers/cursisten
worden hieromtrent onverwijld op de hoogte gesteld. Opdrachtnemer zal het door
de Opdrachtgever/cursist betaalde cursusgeld restitueren. Indien mogelijk biedt
Opdrachtnemer de Opdrachtgever/cursist een alternatief aan. Indien de Opdrachtgever/cursist
hiervan gebruik maakt wordt het cursusgeld niet gerestitueerd.
2. Opdrachtnemer
behoudt zich het recht voor om de cursus binnen een week voor de start te
annuleren. Indien persoonlijke
omstandigheden daartoe aanleiding geven. De Opdrachtgevers/cursisten worden
hieromtrent onverwijld op de hoogte gesteld. Opdrachtnemer zal het door de Opdrachtgever/cursist
betaalde cursusgeld restitueren. Indien mogelijk biedt Opdrachtnemer de Opdrachtgever/cursist
een alternatief aan. Indien de Opdrachtgever/cursist hiervan gebruik maakt
wordt het cursusgeld niet gerestitueerd.
X. Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer
is niet aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt is door of verband
houdt met deelname aan een cursus van Opdrachtnemer of de annulering van de
cursusovereenkomst door Opdrachtnemer, tenzij aan Opdrachtnemer opzet of grove
schuld kan worden verweten.
2. Indien Opdrachtnemer op enig moment ondanks het bepaalde in lid 1 wel aansprakelijk is voor enige schade, dan zal deze beperkt zijn tot maximaal het factuurbedrag.
3. Indirecte schade wordt niet vergoed.
2. Indien Opdrachtnemer op enig moment ondanks het bepaalde in lid 1 wel aansprakelijk is voor enige schade, dan zal deze beperkt zijn tot maximaal het factuurbedrag.
3. Indirecte schade wordt niet vergoed.
XI Intellectueel eigendom
1. Het
verstrekte cursusmateriaal wordt eigendom van de Opdrachtgever/cursist. De
rechten van het intellectuele eigendom met betrekking tot de cursus, het
cursusmateriaal en eventuele overige stukken/producten met betrekking tot de
cursus worden door Opdrachtnemer voorbehouden.
2. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is de Opdrachtgever/cursist niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van het verstrekte cursusmateriaal te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan ook, te verveelvoudigen.
2. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer is de Opdrachtgever/cursist niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van het verstrekte cursusmateriaal te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan ook, te verveelvoudigen.
XII Toepasselijkheid recht
Op alle
handelingen is het Nederlands Recht van toepassing, ook als de (onderneming van
de) Opdrachtgever of delen daarvan in het buitenland zijn gevestigd of
opgericht.
Houten, 1 juli
2012
3DMens
Rotstuin 8
3994 ZC Houten
Rotstuin 8
3994 ZC Houten
=================================================================================================
www.3dmens.nl Tel: 0614929753
E-mail: info@3dmens.nl
www.3dmens.nl Tel: 0614929753
E-mail: info@3dmens.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten