woensdag 7 januari 2015

W e l k o m

Welkom (terug) op blog. Welkom in het nieuwe jaar en ook...Welkom thuis
Lezers namen afscheid, maar ook kwamen er weer vele nieuwe bij.

Ik schrijf later hieronder wat ik bedoel met Welkom thuis.

Wil je mij zien?

Met deze 'openings woorden' werd de sessie gestart met een kleine groep. De bedoeling was met elkaar uit te zoeken wat de volgende stap kon zijn in hun eigen team (ontwikkeling). De vraag was gelijk een mooie aanleiding om met elkaar aan de slag te gaan. Na twintig minuten was er een korte break in het proces. De vraag riep meerdere nieuwe vragen op. Ik stelde het volgende: stel dat de vraag zelf het antwoord is op een andere vraag, wat zou dan die andere vraag zijn?
Daarmee kwamen we in het proces op een andere laag terecht. Wil je mij zien? Wat zou daar aan vooraf zijn gegaan? Wat maakt de vraag? Daarover met elkaar onderzoek doen was natuurlijk veel interessanter. Op die laag ging het over Welkom. Ben ik welkom in deze groep? Wat breng ik deze groep? Wat krijg ik van deze groep? Wat is welkom voor mij in deze groep en wat is het niet? Wil de groep me zien? En...hoe zien ze me dan?
Je begrijpt het al... 3DMens staat echt stil bij wat Welkom is. De kracht van een mislukt welkom is groot. Hetzelfde geldt voor een onecht welkom. Daaruit groeit pathologie.

In mijn verhaal van de Witte Ridder (tik maar in als trefwoord bij trefwoord zoeken in het blog) laat ik in een metafoor zien hoe mijn verhaal verging bij mijn werkgever voordat ik voor mezelf begon. Ik schreef er in mijn laatste artikel (titel Inspiratie) over, omdat 3DMens opstond en inspiratie had en ik mezelf opende voor een nieuwe wereld.

3DMens kreeg drie jaar geleden vorm en op 9 januari 2012 verscheen het eerste artikel (de geboorte van 3DMens). 3DMens is voor mijn opdrachtgevers en voor mijn cliënten vaak een vorm van 'thuiskomen'. Je bent welkom. Thuiskomen gaat over meer dan thuis zijn. En mijn vraag Wil je mij zien opent een verhaal. Dat verhaal komt vanzelf als je je thuis mag voelen, dat kan bij 3DMens. Dat verhaal is wat je zelf en 3DMens doet groeien. Help je mee (dit jaar) met jouw ideeën, vragen, suggesties?

Ik Zie je graag (weer)!

Je bent welkom...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten