maandag 1 september 2014

Leiderschap: omgaan met feedback

Tijdens mijn coachsessies, teamsessies, workshops, trainingen of opleidingen gebruik ik regelmatig korte verhalen, fabels, verzen, gedichten of spreuken. Hieronder een fabel met mooie beeldspraak dat past bij het thema oordelen en feedback geven en ontvangen. We willen altijd dat iedereen graag naar ons luistert, dit fabeltje leert je passend bij de 3D gedachte ook in 3D te kijken. Leiderschap: hoe ga je om met feedback?

Twee springende kikkers


Een gezelschap van kikkers reisde door het bos. Ze waren op zoek naar een poel water. Echter ze letten niet goed op. Twee van hen vielen in een kuil. De andere kikkers keken verschrikt omlaag in de kuil naar beneden. Wat een diepe kuil! Daar kwamen die twee nooit meer uit: "Geef het maar op, want het lukt je nooit om eruit te komen!" De twee kikkers negeerden de opmerkingen en probeerden met al hun kracht uit de kuil te springen. Ze lieten het er echt niet bij zitten en al springend probeerden ze hun geluk. De andere kikkers bleven toeroepen dat ze met springen moesten stoppen en dat afgelopen was met ze. Uiteindelijk nam één van de kikkers aan wat de anderen riepen en gaf het op. Hij sprong, verloor zijn balans en viel op de bodem van de kuil neer en stierf.
Ondertussen bleven de kikkers roepen dat ie het moest opgeven omdat het toch niet zou lukken. Maar de kikker hield vol en sprong hoger en hoger. Uiteindelijk sprong hij zo hoog dat hij uit de kuil kon kruipen. De andere kikkers vroegen hem: "Hoorde je ons dan niet?"
Hij keek de kikkers aan en zei: "Ik mag dan doof zijn, maar ik kon zien hoe jullie mij aanmoedigden. Zonder jullie steun had ik het echt niet gered!"

Oordelen? Kijk even iets verder...
Feedback, hoe er nou echt mee omgaan? Feedback 3.0 is een maatwerk programma van 3DMens. Meer weten? Meer info? info@3dmens.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten