maandag 9 januari 2012

Geboorte van 3DMens

Dag lezer,
Goed dat je hier bent aangekomen.
Wat mij betreft is de 3DMens geboren. Ergens in de afgelopen weken vond een soort bevalling plaats.

Toelichting:

Wat is de 3D Mens?
Het is een Drie Dimensionaal Mens. Het staat voor drie dimensies waarin we werken en leven. Wat het inhoudelijk precies betekent zal ik volgende artikelen bekend maken.
De eerste dynamiek van de 3DMens is Verbinding: dat wil zeggen de mens in verbinding met zichzelf (IK), dan de verbinding met anderen (JIJ) en de verbinding met het grotere geheel (WIJ). Dit kun je dit doortrekken naar de Ik, Team & Organisatie gedachte.
De tweede dynamiek is creativiteit. Door op een 3D manier te kijken zie je meer en is er meer mogelijk in bv samenwerkingen.
De derde dynamiek is vrede en vitaliteit. Ik geloof dat mensen in het diepst van hun wezen willen werken en leven in vrede en dit op een gezonde manier willen beleven. Vrede symboliseert voor mij dat mensen leren omgaan met verschillen Vitaliteit symboliseert dat mensen energie geven en krijgen van hun werk.
Mijn ideeen zijn gebaseerd op verschillende achtergronden en visies. Het systeemdenken en de Theory U zijn het fundament geweest voor mijn eerste gedachten over de 3DMens.

Motief:
Een aantal jaren geleden kreeg ik van iemand een klein kaartje met de tekst die op een kalender stond bij mijn verjaardag. De tekst was:
"Hoe ontstaat wereldvrede? Wereldvrede ontstaat door innerlijke vrede. Een wereld vol mensen met innerlijke vrede is een vredige wereld". Hier kun je oneindig over filosoferen! Toch vormde het voor mij een vertrekpunt van een reis. Een reis om mezelf te ontdekken, om anderen te (laten) ontdekken en vooral om meer vrede te ontwikkelen. Deze reis is de reis geweest om zelf te ontdekken wat de 3DMens inhoud. Een reis die begon met luisteren. In mijn professionele en prive omgeving ben ik begonnen met vragen stellen, met waarnemen, met begrijpen.

Langzaam ont-wikkelde zich een steeds beter beeld over wat ik te doen heb. Eerst leek het erop dat ik te lang bezig was met dat beeld en de visie. In 2009 las ik een artikel over Authenticiteit en Presence. Ik dacht 'dat is het, dat is waar het omgaat'. Ik was kennelijk op zoek naar iets van houvast. Het begon met luisteren (ook stil zijn) naar mezelf, naar anderen, naar het grotere geheel. En wat dient zich dan aan? Alles is er al, alleen je moet luisteren (of openstaan) om het te Zien.

Waarom dit blog?
Mijn blog heeft als bedoeling een ontmoeting te zijn. Om mensen te inspireren en zelf meer te leren door te bedenken, te lezen, te delen en opnieuw te luisteren en richting te bepalen. Ik ben de gids en ik help navigeren in 3D.
Afgelopen jaren heb ik vele mensen ontmoet in cursussen, trainingen en leergangen die gaan over (leren) leren van en met elkaar. In die regelmatig meerdaagse momenten heb ik gemerkt hoeveel baat de deelnemers hebben bij een meer bewuste manier van werken en leven. De meeste mensen hoeven niet perse coach te worden. Mensen willen zichzelf worden en naarmate dat beter gaat willen mensen datzelfde ook anderen 'aanleren'.

Daarnaast is voor mij is vitaliteit een punt. Ik kan met dit blog iets bijdragen aan de vitaliteit van professionals en de teams/organisaties waarin zij werken.
Het gaat in mijn 3DMens gedachte om mensen de gids in zichzelf te ontdekken. De 3DMens is de Nieuwe Professional. Met een realiteit dat de houding en het gedrag zowel in professionele context als in prive context toepasbaar is.
Dit blog is een plek voor mij om te uiten met artikelen, waarnemingen, mijn interpretatie modellen en achtergronden etc. Vooral om de verbinding van Ik, Jij en Wij. En vandaaruit verder te ontwikkelen en meer vrede te zien en te ervaren.

Wat is werken met 3D gedachte?
Die vraag heb ik mezelf nog wel 's gesteld. Het heeft te maken met Bewust Zijn in werk. 't Gaat over een nieuw paradigma: over authenticiteit, presence en een meer pure vorm van aandacht geven en krijgen, aan jezelf en aan elkaar. Een nieuwe vorm van professioneel werken met een gezonde balans tussen proces en resultaat. Waarbij veranderingen niet 'overkomen', maar je juist deel kan zijn van veranderingen en vitaliteit en synergy ervaart. Hoe de gedachte zich ontwikkelt weet ik nu nog niet.

Dank!
Velen hebben mij al dan niet bewust geinspireerd om dit op te pakken. Hebben mij bevestigd dat dit het juiste pad is op mijn reis. Mijn inspiratie en toewijding voor 't vak heb ik dan ook voor een groot deel aan hun te danken. Hier is het dan ook de plek om iedereen te bedanken! DANK!

Wat doet de 3DMens nu begin 2012?
Mijn doel is om veel mensen te inspireren. Dat helpt voor het realiseren van jouw persoonlijke doelen en voor team en organisatiedoelen. Vanuit een gezonde balans tussen denken, durven en doen begin ik dit blog nu. Wie weet wat het gaat brengen....veel 3DMensen die vitaal willen werken?

Vrede!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten