donderdag 19 juli 2012

Stephen R. Covey

J.l. dinsdagochtend kreeg ik het bericht dat Stephen R. Covey is overleden. Volgens een persbericht belandde Covey in het ziekenhuis nadat hij op een steile weg in een bergachtig gebied in de staat Utah de controle over zijn fiets was kwijtgeraakt. Volgens zijn dochter had hij bij het ongeluk hersenletsel opgelopen. Hij is overleden aan de gevolgen van dat ongeluk.

Wat een verdrietig nieuws. Hij was nog zoveel van plan en had nog veel in zijn mars om bij te dragen en te delen. Mijn gedachten gingen gelijk uit naar zijn familie en vrienden, maar ook naar de mensen die zijn nalatenschap overeind houden. Hij was uiteindelijk toch degene die anderen inspireerde en vervolgens anderen leerde om dat ook te doen. 

In mijn blog wil ik nu stilstaan bij Covey, omdat hij ook voor mij veel betekende en het is zelfs zo dat ik dit blog en de 3DMens aan hem heb te danken. In de kerstvakantie (23 december) twitterde ik dat ik Het Derde Alternatief van hem had uitgelezen met deze foto.
Ik schreef dat het boek geweldig was, maar geen echt nieuw paradigma voor 2012. Ik schreef dat het me wel scherp zette! Niet veel later begon ik met dit blog om mezelf en de 3D gedachte bij de driedimensionale mens vorm te geven. Toch wel een nieuw paradigma! De 3D gedachte heeft zijn oorsprong in het boek Het Derde Alternatief. Als je dit blog hebt gevolgd snap je wel waarom. De kern is authenticiteit en verbinding. De eerste dimensie is wat ik denk en voel, de tweede dimensie is wat een ander denkt en voelt en samen (co-creatie) kan dat de derde dimensie worden. Dit is conflict overstijgend en vraagt om een diepere kennis van jezelf, anderen, van betekenisgeving en vredelievendheid.

Lang geleden
In 1994 attendeerde mijn broer Menno (woonde toen in Londen) op de naam Covey. Hij had gehoord van het fenomeen The 7 Habits of Highly Effective People. In Londen was dat in het business circuit toen al een hit. Een beetje manager in die tijd had het boek, las het boek en vertelde erover. Ik kreeg het boek vanuit Londen opgestuurd en las het (engels) in een dikke week uit! Eindelijk was er een management boek dat (in die tijd) mij aansprak, waarin ik dingen herkende en die mij motiveerde om er iets mee te doen. Vervolgens leende ik het boek jarenlang aan vele anderen uit! Ik raakte het uiteindelijk kwijt en hoop nog steeds dat het ergens zijn waarde geeft.

Een belangrijke les was dat als je anderen iets wilt leren, je vooral er zelf les in moet geven. Los van de 7 Habits verwerkte ik in die tijd (1995-2000) De Time Management Matrix en de Levels of Communication en nog veel meer in mijn presentaties en trainingen. En veel belangrijker ik geloofde er echt in. Achteraf gezien was ik in die tijd nog niet zover om de 7 gedragingen ook daadwerkelijk te 'doorleven'.
Rond '95-'96 deed ik ook een project bij Van den Bergh en Jurgens (Unilever) en was het Tex Gunning die vanuit Engeland de hulp inriep van de volgers van Covey om de 7 gedragingen in de margarinefabriek te integreren. Dat was voor mij de bevestiging van mijn geloof!
Ik denk (in retrospect) dat het 'doorleven' voor veel trainers/managers/directeuren geldt. Gelukkig heb ik nu (ruim 15 jaar later) ook dankzij Covey en de bewustwording en de aanvulling (oa. De Achtste Eigenschap) daarbij wel de trainers -en management/directie ervaring. En dat maakt dat ik nu ook meer naar buiten kan treden met de 3DMens.

Ik kan niet anders zeggen dan Stephen R. Covey:  Dankjewel!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten