dinsdag 19 maart 2013

Theory U iets voor U?

Management Ding

Onlangs sprak ik met een flinke club met oa. zzp-ers, leidinggevenden en consultants. Ik mocht kort iets vertellen over de 3DMens en mijn dienstverlening. Los van mijn expertise op gebied van coaching en leiderschap, samenwerkingsverbetering en co creatie in teams en organisaties hou ik me bezig met zinvolle ontwikkelingen/trends voor managers. Ik vroeg aan de genodigden: "kennen jullie de Theory U of wel eens iets over gehoord?"

Antwoord:
Grofweg had ca 15% wel eens iets opgevangen over de Theory U. Mijn veronderstelling was dat het percentage aanzienlijk hoger zou zijn. Ik schrok dus. 85% had hier nog niet van gehoord! Midden jaren 90 had ik hetzelfde bij Covey's Seven Habits, dat werd pas een decennium later een echt 'management ding'.

Hoe leg je kort uit wat Theory U betekent? Door NIET de Theory U uit te leggen, maar te beginnen met de VRAAG kant en vooral wat vooraf gaat aan de 'roep' om verandering.  Zie flap boven of kopje hieronder Wat kun je verwachten?


Kennismaken met Theory U

In Change Land is de Theory U min of meer een begrip, maar kennelijk nog lang niet helemaal doorgedrongen in management land.
Om de Theory U uit de theorie sfeer te halen heb ik 14 maart de eerste workshop met werkvormen gedaan. De deelnemers waren enthousiast over de aanpak. `Vooral praktisch en ruimte voor eigen inbreng´.  Binnenkort staan enkele ervaringen bij de info over de workshop.

De volgende workshop is 4 april as. (inschrijven kan tot en met 29 maart).  De twee workshops (dit zijn pilots) zijn de opmaat voor de tweedaagse training 19/20 juni (de promotie daarvoor komt nog). Mocht je interesse daarvoor hebben, laat me dat weten via info@3dmens.nl.

Wat kun je verwachten?

Als korte uitleg voor club met oa. leidinggevenden zei ik hetvolgende: De Theory U is vooral voor leidinggevenden een openbaring, omdat het je bewust maakt over geheel andere processen dan je doorgaans gewend bent. Veel processen van managers zijn gericht op 'quick fix'. In de snelheid van de dag en eis tot snelle besluitvorming gaan we vaak voorbij aan creatieve mogelijkheden die er zijn. De geboden oplossingen zijn ingevingen uit 'bekende kaders'.
De Theory U laat op heldere manier zien hoe je anders kunt zien, voelen en bewegen om nieuwe ontdekkingen te doen die verborgen liggen in het onbewuste.
De Workshop Theory U neemt de U turn met een kennismaking met de 3 dimensies van Theory U en neemt je vooral mee in de werkvormen en praktische interventies die je als manager/consultant kunt gebruiken. Deze zijn met name in te zetten bij vraagstukken die lastig op te lossen lijken in teams en organisaties.
Een onderwerp dus waar, zeker in deze tijd, vraag naar is!

Het bijzondere aan de Workshop bij 3DMens is dat het eigenlijk gelijk al begint met waar het doorgaans misgaat bij managers....De haast en het oordeel ("Downloaden"). Je ervaart gelijk hoe dat werkt....

Nieuwsgierig?

Schrijf nu in!
Zie hier voor info en
zie hier voor inschrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten