vrijdag 14 december 2012

TEAM ANATOMIE, Saboteer je Team

Nu je naar aanleiding van mijn vorige artikel over Team onder Narcose meer bewust bent (gewaar bent) van wat een team doorgaans bedwelmd, is het leuk om met jullie reacties een volgend artikel te maken. In teams onder narcose ging het over het waarnemen van de symptomen die (onbewust) in teams onderhuids broeien. 

Tijdens trainingen wordt het soms hilarisch als ik vraag hoe je het beste je eigen team of teamleider kunt saboteren. Bij het ontwaken uit de narcose is het altijd handig om daar bij stil te staan,
zo niet e s s e n t i e e l. In het proces bij ont-wikkel vraagstukken maak je ook een Contra Indicatie.

Contra Indicatie

Een contra-indicatie  is een reden of omstandigheid om een bepaalde behandeling of geneesmiddel niet toe te passen (aldus Wikipedia). Ik laat een team dat vooral zelf bedenken. Want daar zijn mensen echt goed in! Het zo houden! Dus de vraag over Hoe saboteer ik mijn team? geeft flink wat beweging.

Verborgen Contract

De officiĆ«le term: Verborgen Contract. Dit zijn de onuitgesproken regels en afspraken in menselijke systemen (team/organisaties) die ervoor zorgen dat het contract (het vraagstuk/leerproces inhoudelijk verwoord) niet wordt gehaald. Als ik mijn lessen uit de Transactionele Analyse erbij haal: het verleden (scriptmatige handelingen) heeft vat op het vraagstuk en saboteert onbewust de oplossing. Verborgen contracten (en die zijn er, want daarom lukt die oefening ook zo goed) verwijzen naar verborgen loyaliteits mechanismen. Prachtige voorbeelden zie je bij Expeditie Robinson, Wie is de Mol (start binnenkort) en straks in het voorjaar Sabotage (Net5).

Sabotage

De oorzaak van sabotage is het gebrek aan identiteit. Doordat de leden (en de soms ook de leider) een gering besef daarvan hebben kan dit destructieve vormen aannemen. Een mooie metafoor die ik in de Workshop Dynamiek van het Systeem hoorde bij Piet Weisfelt (6, 7 en 8 dec.) is dat er een veenbrand woed onder de oppervlaktelaag van gezondheid. De destructieve elementen van het teamscript komen door interne of externe invloed naar boven als de omstandigheden daar aanleiding voor geven.
In dat geval ontwikkelen zich ongezonde devitaliserende patronen. Neem gerust mee wat er met Diederik Stapel is gebeurd. De buitenwereld staat op zijn achterste poten, terwijl iedereen 'binnen' het bijna normaal vond wat er gebeurde...Hoezo een gebrek aan identiteitsbesef? Welke illusies hou je dan in stand?

Toch is het niet meer of minder dan wat er in menselijke systemen gebeurt. Ik zal daar in mijn volgende artikel nog wat scherper op in gaan.

Nieuwbrief ontvangen? laatste kans, geef je mailadres/naam door op 3dmens@gmail.com.

Je team even uit balans? Bel 0614929753 ofwel 3DMens....Misschien kan ik het wat erger maken?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten