vrijdag 25 mei 2012

Social Media of Social Minima

Mijn zoon van acht twittert naar mijn dochter van twaalf vanuit zijn bed dat ie pijn in zijn buik heeft en of ze dat even beneden bij pa of ma wil doorgeven...Het hek is van de dam! Twitter is een succes en groeit, terwijl Facebook ondertussen een flinke klap in de face krijgt....

Maar of het bovenstaande soort social media nou ooit zo is bedoeld... dat betwijfel ik. Daarom mijn stelling dat Social Media ook kan afglijden naar Social Minima.

Recentelijk in de trein was echt iets zichtbaar over wat ik hiermee bedoel. Meer dan de helft zit achter een i-pad (was misschien een net ontvangen cadeau bij een bedrijf...). Verder wat mensen met een smartphone. Ik vind het dan leuk om te observeren...Ik zie mensen bv bedenkelijk kijken bij een bericht of soms in een stress schieten om zo snel mogelijk iets terug te berichtten. De blikken verraden wat er op de het schermpje gebeurt. Enz. dan doet zich de situatie voor dat een paar nieuwe mensen instappen en in gesprek zijn. Niet veel later roept iemand vanachter zijn i pad of het gesprek wat zachter kan, hij heeft er last van....Niet eens een stilte coupe en deze mensen praatten ook nog eens zacht. Duuh.

Een tijdje terug alweer bij de aanvang van een training zie ik de deelnemers van allerlei trainingen of meetings in een grote lounge ruimte zitten. De meesten zijn 'verstopt' achter een tablet of smartphone. Er is vrijwel geen contact tussen die mensen. Ik moet tussen al die mensen de mensen van mijn groep (nieuw) zoeken en vraag dus even om de aandacht. De reactie van sommigen sprak boekdelen. Ik kon zien wat de gedachten waren: 'hoe haalt ie het in zijn hoofd mij te storen in mijn comfortgebied met mijn i pad...'. Ik overdrijf beetje hoor, maar reacties van mensen non verbaal vertellen me genoeg!


Enfin, waar het op lijkt is dat het fenomeen Social Media (maar dus ook gewoon het gebruik van tablet voor werk etc) leidt tot een soort nieuwe norm, waarbij ik dan twijfel of het gepast is om iemand te storen...het glijdt naar mijn mening af naar Social Minima, want het directe contact tussen mensen is weg. Vroeger maakte ik nog wel eens een geinig gesprek mee in de trein, maar tegenwoordig is het contact dat je spontaan kan hebben minimaal.

Nu zijn er bureau's die veel geld verdienen met allerlei advies over 'community management' of  'training social media' (niet schrikken 660.000.000 hits op google).
Ik voorspel dat in de toekomst mensen weer trainingen gaan volgen om te leren contact te maken en 'live' te communiceren.

Dus 3DMensen geniet vooral van je tablet..., maar laat je niet verleiden tot social minima...Soms zit er iemand naast je die meer te vertellen heeft. Een vraag is soms genoeg....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten